söndag 26 april 2009



"Preskriptionstiden för de flesta av våra barndomstrauman har gått ut."


Så heter ett kapittel i boken "Trettio tuffa sanningar - innan det är fösent" av Gordon Livingstone.


Började läsa denna bok igår när jag låg och solade hemma hos syster och fastnade i den totalt. Den innehåller så många sanningar som jag önskar att jag läst när jag var i 20-årsåldern innan jag gav mig in i vuxenlivet. Men bättre sent än aldrig.


Just detta kapittel handlar om vuxna människor som fastnat i ett drama de själva författat och som aldrig läggs ner. Det ältas om och om igen för att frigöra individen från eget ansvarstagande över sitt eget fortsatta liv. Gordon Livingstone är psykolog och försöker hjälpa dessa patiener med att ställa frågan - "Och nu då?"


Ett annat kapittel heter - "Vi är det vi gör" och tar upp den viktiga sanningen att vad en människa säger att den ska göra inte säger ett dugg om personligheten. Vi är inte det vi tänker eller det vi säger eller det vi känner. - Vi är det vi gör. Så när vi bedömmer andra måste vi vara uppmärksamma, inte på vad de lovar utan på hur de handlar. I detta kapittel handlar det mycket om att välja rätt partner. "De flesta brustna hjärtan i livet är ett resultat av att man struntat i verkligheten, nämligen att tidigare uppförande är den tillförlitligaste spåmannen vad gäller kommande uppförande."


Dessa sanningar och många andra finns att läsa i denna bok. Vill ni veta mer, så är mitt tipps att läsa boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar